Benimle birlikte çalışma kararı veren danışanlarımla hayatta yapmak istedikleriyle ilgili konuştuğumuzda “hedef” olarak söyledikleri şeyler sıklıkla belirsiz… Hatta sisler ardında silik bir siluet, ne olduğu bile tam olarak anlaşılamıyor.
Örnek mi? Buyrun:
– “Başarılı olmak istiyorum.”
– “Mutlu olmak istiyorum.”
– “Rahat yaşamak istiyorum.”
– “Zengin olmak istiyorum.”
– “Çok güzel bir araba istiyorum.”
– “Kendi işimi yapmak istiyorum.”
Size bir şey ifade ediyor mu?
Bu soruyu danışanlarıma şöyle soruyorum: “Bu hedef size ne ifade ediyor?” Neredeyse şaşmayacak bir netlikte yanıt her defasında sessizlik oluyor… Çünkü o anda farkına varıyorlar ki hedef diye düşünüp dillendirdikleri şey; “iyi niyet dileği”nden başka bir şey değil. Hedef, hiç değil!
Pekâlâ…
Berrak, size anlamlı bir şeyler ifade eden, sizi heyecanlandıracak ve hatta tutkuyla bağlanacağınız, ulaştığınızda hayatınızı değiştireceğine inanabileceğiniz hedefler nasıl olmalı?
Hedefleriniz “Akıllı” olmalı!
İngilizce söylersek “Goals must be SMART”
İngilizceden gelen bir kavram olduğu için İngilizce akrostişi ele alıp anlatacağım. “SMART” İngilizce’de “Akıllı” anlamına geliyor… İşte her bir harfin anlamıyla hedefi nasıl koymamız gerektiğini açıklaması:
1. S – “Specific” yani BELİRLİ/BELİRLENMİŞ
Örnekle izah edeyim: “Zayıflamak istiyorum.” bir hedef değil, bir dilektir. Eğer bu dileğin hedefe dönüşmesini istiyorsanız, cümleyi daha “belirli” şekilde netleştirerek yeniden kurmanız gerekir: “Önümüzdeki 4 ayda 20 kilo vereceğim.” Sizce şimdi biraz daha hedefe benzedi, değil mi? 🙂
2. M – “Measurable” yani ÖLÇÜLEBİLİR
Eğer ölçemiyorsanız başaramazsınız! Bu kadar basit… Gelişimi gözlemenin yegâne yolu onu ölçmektir. Ölçülebilir hedefler için sorulacak en güzel soru şudur: Hedefe ulaştığımı NASIL anlayacağım?
3. A – “Achievable” yani ULAŞILABİLİR / BAŞARILABİLİR / ELDE EDİLEBİLİR (Bazı kaynaklarda “Attainable” olarak da geçer ki aynı anlama gelmektedir.)
“Ulaşılabilir” hemen elinizin altında anlamına gelmez… Elinizin altında olmayan, size “Gel beni yakala!” diye meydan okuyan bir hedefe ulaşmak, uzanıp kolayca alıverdiğiniz bir şeyden çok daha büyük haz yaratır. Bir yandan da bu hedef, ulaşamayacağınız kadar uzakta da olmamalıdır çünkü öylesi cesaretinizi kıracaktır.
4. R– “Realistic” yani GERÇEKÇİ
Bunu kısaca şöyle anlatabilirim: Bir insan 15 günde 30 kilo vermeyi hedefliyorsa bu hedef gerçekçi değildir! 🙂 Bazı kaynaklarda İngilizce akrostişte R harfine karşılık “Relevant” kelimesini de görebilirsiniz. Bu kelime “İlişkili, amaca uygun” anlamına gelir. Aşağıdaki sorulara “Evet” cevabı veriyorsanız hedefinizin “Amaca uygun” olduğunu söyleyebilirsiniz: – Bu çaba sarf etmeye değer mi? – İçinde bulunduğumuz zaman doğru zaman mı? – Bu diğer ihtiyaç ve gayretlerimize uyuyor mu? – Siz bu iş için doğru insan mısınız?
5. T- “Time-bound” yani ZAMANA BAĞLI
Hedefinizle ilgili çalışmaya başlayacağınız bir tarih ve elbette bu çalışmanın sonuçlanıp hedefe ulaşacağınız bir son teslim tarihi olmalıdır.
Daima hatırlayın: Hayal ve dileklerinizi S.M.A.R.T. yani akıllı hedeflere çevirdiğinizde hep arzuladığınız başarıya ulaşmanız da çok daha kolaylaşacak!
“MUTLU HAYAT: Sürekli Mutluluk İçin 25 Basit Uygulama” e-kitabını size gönderebilmem ve
eğitim, etkinlik ve çok özel fırsatlardan tam zamanında haberdar olmak için:
2 Comments
SMART… Cok buyuk begeni ile okudum makaleyi. Artik daha “SMART” dusunecegimi soyleyebilirim. Tesekkurler.
Teşekkürler İsmail Bey, çok naziksiniz.
Paylaşımlarla faydalı olabiliyorsak, ne mutlu; var olun.